Després de Georges Méliès, altres pioners van obrir el camí d'un cinema de fantasia i d'ilusió més enllà de la realitat,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Western
|
|
·Androide· |
|
Dualitat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mentre que, de la mà de grans directors, el lenguatge cinematogràfic va anar consolidant-se. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muntatge |
|
·Espectacularitat· |
|
Ciencia ficció |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Un dels primers artesans de l'animació de models va ser Willis O'Brien, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
·Willis O'Brien· |
|
·Prehistòria· |
|
King Kong |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
que va inaugurar un gènere amb protagonistes dedicats a provocar el terror dels espectadors i a fer visible l'increíble. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dràcula |
|
Frankenstein |
|
Invisibles |
|
Golem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
La idea seria explotada cap a un entreteniment de baix pressupost, en pel·lícules anomenades de sèrie B, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pànic al món |
|
Cap a la Lluna |
|
Flash Gordon |
|
·Planeta prohibit· |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i en pel·lícules en què s'imaginava el futur de la humanitat sobre la base d'arguments científics més o menys encertats. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gort |
|
·Guerra nuclear· |
|
·Radioactivitat· |
|
Farenheit 451 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
El cinema és un art tecnològic, d'aquí que els avenços tècnics vagin estretament units al seu progrés com a llenguatge. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Del mut al sonor |
|
·Technicolor· |
|
Formats cinematogràfics |
|
Estereoscopia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Els efectes especials han possibilitat les experiències de viatges a llocs impossibles, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
·El planeta dels simis· |
|
·Viatge al.lucinant· |
|
·Món submarí· |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i viatges en l'espai i en el temps, motius habituals de la literatura de ciencia ficció. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
·Andròmeda· |
|
Robots galàctics |
|
·Temps· |
|
Isaac Asimov |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Una figura fonamental de l'especialitat és Ray Harryhausen, creador i director de diverses joies de l'animació de models. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ray Harryhausen |
|
·Argonautes· |
|
·Dynamotion· |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Del cinema de trucatges provenen personatges como l'ordinador Hal, del film de Stanley Kubrick, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stanley Kubrick |
|
HAL |
|
·Passadís a les estrelles· |
|
Gran el.lipsi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
els extraterrestres bondadosos de Steven Spielberg, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Steven Spielberg |
|
·Tauró· |
|
·Encontres· |
|
ET |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i Alien, l'extraterrestre no tan bondadós, i Deckard, el perseguidor de replicants, dels films de Ridley Scott. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ridley Scott |
|
·El monstre que no es veu· |
|
Giger |
|
Blade Runner |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En molts films contemporanis de fantasia apareix l'autoria dels efectes a càrrec de Douglas Trumbull. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Douglas Trumbull |
|
·Showscan· |
|
·Los Angeles, 2019· |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Una artesania pròxima als efectes és l'elaboració de les seqüències de crèdits. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vertigen |
|
·Dr. Strangelove· |
|
Seven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
La producció d'efectes es recoltza en una gran diversitat de tècniques. En essència, es realitzen filmacions sobre escenaris a diferents escales i temps |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Superman |
|
·Projecció frontal· |
|
·Projecció per darrere· |
|
Invisibilitat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i es tracta d'obtenir la composició d'aquestes filmacions més precisa i versemblant.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
·Miniatures·
|
|
·Escenaris compostos·
|
|
·Impressió òptica·
|
|
Captura de moviment
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sense els imaginyers que fan possible aquests efectes, i el sentit del meravellós que desperten, el cinema no seria el que és.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
·Maquetes·
|
|
·Pintura sobre vidre·
|
|
Maquillatge
|
|
El poder de la imaginació
|