El cinema apareix als dos costats de l'Atlàntic gairebé simultàniament: a França, gràcies als germans Lumière,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
·Germans Lumière·
|
|
·Teatre òptic· |
|
·Cinematògraf· |
|
Primers films |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i als Estats Units com a resultat de la inventiva de Thomas Alva Edison. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Thomas Alva Edison |
|
·Fantascopi· |
|
·Kinetoscopi· |
|
·Fonografia· |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
El cinema va començar com document de la realitat, pero de seguida alguns van advertir-hi altres possibilitats, com ara Segundo de Chomón, autor del primer film d'animació, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Segundo de Chomón |
|
Hotel màgic |
|
Efects especials |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i George Méliès, pioner del cinema fantàstic. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Georges Méliès |
|
Viatge a la Lluna |
|
Veure l'impossible |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Els primers en produir animacions sintètiques van ser dibuixants de tires de còmic de diaris. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Del còmic al film |
|
Gertie |
|
·Fantasmagoria· |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ben aviat l'animació va obrir un vast camp per l'experimentació visual. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Walther Ruttmann |
|
·Ritme de colors· |
|
·Experiments formals· |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En l'àmbit de l'entreteniment, Max Fleischer va crear diversos personatges les peripècies dels quals eren seguides àvidament pel públic, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Max Fleischer |
|
Popeye el mariner |
|
Una pinup universal |
|
Rotoscopi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cosa que donaria lloc a un gènere característic i celebrat de l'animació, els cartoons, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chuck Jones |
|
Tex Avery |
|
·Herois populars· |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
basats en historietes típiques però una àmplia varietat d'estils. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
·Truca· |
|
·Ombres animades· |
|
Charlie Brown |
|
Fèlix el gat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
La figura de l'especialitat va ser Walt Disney, capaç d'unir habilitat com animador i ambició com industrial |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Walt Disney |
|
Mickey Mouse |
|
Blancaneus i els set nans |
|
Dumbo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i crear un imperi audiovisual que es prolongaria fins l'actualitat. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fantasia mestra |
|
Pinotxo |
|
Aladdin |
|
El jeperut |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Però hi ha molts altres grans animadors, a Nordamèrica, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bill Hanna & Joe Barbera |
|
·Magoo· |
|
Looney Tunes |
|
El gat obscè |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i a Europa, on es produeixen animacions amb procediments i estils de tota mena. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Submarí groc |
|
·Frédéric Back· |
|
Aardman Animation |
|
Jiri Trnka |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Espanya compta amb una bona tradició d'animadors, però la indústria que els sustenta és dèbil. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
·Arturo Moreno· |
|
·Francisco Macián· |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
També destaca la personalitat de l'Anime, els dibuixos animats fets al Japó. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anime |
|
Ghost in the Shell |
|
Hayao Miyazaki |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En l'àmbit de la creació lliure, el cinema experimental va ser un moviment iniciat amb les avanguardes pictòriques; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Len Lye |
|
Alexandre Alexeieff |
|
·Jordan Belson· |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
entre els seus autors va destacar Oskar Fischinger, pioner de l'art cinètic,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oskar Fischinger
|
|
·Fischinger als EEUU·
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i Norman McLaren, que va assajar nombrosos estils i tècniques cinematogràfics.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Norman McLaren
|
|
·Petita fantasia·
|
|
·Sincronia d'imatges i sons·
|
|
Pas de dos
|